b l o g g a r

OM KASSAAPPARATER, KONTANTHANTERING OCH DRICKS


skrivet den 13 feb av Lena, klockan:22:00

Jag har haft många jobb: har sett många lagerhallar framför allt när jag var yngre, sprungit i ett otal restauranger, sålt kosttillskott, jobbat med golvslipning och arbetat med kontanthantering på hotell och restaurang och säkerhetsfrågor kring detta.

Här tittar man på saker som om ordern slås in i rätt kassaapparat direkt och om rätt saker knappas in, om kvitto skrivs ut, om kvittot ges till kunden, om det stämmer (tid, belopp, personal m m), hur betalningen sker (kort, rumsdebitering, barnota, kontant), om rätt växel ges, om pengarna läggs i och tas ur kassalådan, var dricksen läggs, om växel tas från dricksen eller ur kassalådan, om kunden blir rätt bemött, om man använder mått för spritupphällning och om samma mängd sprit, vin etc hälls upp till varje kund.

Ett klassiskt problem är att lådan till aktuell kassaapparat inte stängs ordentligt. Ett annat att man fuskar med spritmängden och fläskar på med is. Ett tredje att man dröjer med växeln så kunden hinner gå eller glömma att växeln kommer. Man kan också tajma leveransen av växeln så att det är som mest troligt att kunden lämnar hela eller delar av växeln som dricks: t ex om det är en manlig kund som precis börjat prata med en kvinna och han vill verka generös inför henne. Barnotor gör att kunden inte tänker lika mycket på vad som köps och betalar en chockerande hög nota på slutet med sitt kort. Då är han eller hon så berusad att han eller hon kanske bara betalar utan att tänka. 


Currently rated 1.5 by 178 people

  • Currently 1,505617/5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Comments are closed